Grijze puma (titicacameer)

8 oktober 2018 - Puno, Peru

Dit is het grootste meer oppervlakte circa 8.000 vierkante meter op een hoogte van 4.000 meter. Deel van de  bewoners stammen van de Inca's.

Het was een mooie zonnige dag vandaag. Met de boot zijn we eerst naar Taquile gegaan een heerlijk rustig eiland. Inwoners aantal is 2.500 bestaande uit 81 families. Zij verbouwen hun eigen eten zoals bijvoorbeeld quinoa en aardappels en verder hebben ze hun eigen toeristenorganisatie opgezet zodat ze het toerisme onder controle kunnen houden en hun eigen cultuur kunnen beschermen. Van de inkomsten van het toerisme hebben de laatste keer een solar systeem aangeschaft.

Wat hier heel karakteristiek is is dat de mannen hier breien, ze krijgen hun eerste breinaalden als ze 5 zijn van hun vader. Met 8 jaar maken de jongens hun eerste muts rond 15/16 jaar moet deze perfect zijn. Want de man die de perfecte muts maakt is het aantrekkelijkst. In de perfecte muts blijft het water staan (zo controleren de meisjes de perfectie). Single mannen kun je herkennen aan hun wit rood gekleurde muts, getrouwde mannen dragen een rode muts.

Vrouw spinnen de wol en weven met deze wol. Single vrouwen hebben vrolijk gekleurde rokken en grote gekleurde pompoenen. Wanneer ze getrouwd zijn worden de rokken donkerder van kleur.

De landbouw wordt uitgevoerd door de mannen in de periode tussen november en mei dus dan wordt er mindere gebreid. (ZE KUNNEN NAMELIJK MAAR 1 DING TEGELIJK)

1x per jaar wordt de baas en bazin gekozen. De chief is gekleed in het zwart, zijn vrouw gekleed in zwarte rok en rode trui tevens draagt ze een zwart kleed over haar hoofd.

Vervolgens naar het 2e eiland voor onze lunch. Schiereiland Capachica. Het eten werd traditioneel gegaard ondergronds gegaard tussen verwarmde stenen. We kregen kip, forel, zoete aardappel, tuinbonen, banaan en groente.

Het 3e eiland was een van de drijvende rieteilanden van de Uros. Op het eiland wat wij bezochten leven 5 families, 25 personen. Deze mensen leven hier nog echt op traditionele wijze. Binnenzijde van zo'n huis bekeken het was er vochtig en koud. De vrouw des huizes vertelde dat ze met z'n vijven sliepen op kleden. Na 1 minuut hadden wij het al koud en waren we zo blij met ons eigen huis. Bij het lopen op het eiland merk je wel dat het heen en weer beweegt. 1x in de 2 maanden wordt er nieuw riet opgelegd het eiland was nu 2,5 meter dik.

1. André en Gea:
    9 oktober 2018
    Wat een bijzondere reis maken jullie zeg en wat een prachtige foto's! Super dat we zo mee kunnen genieten!
  2. Alie:
    9 oktober 2018
    Nou mannen ..goed opgelet!!!dat word mutsje breien als jullie thuis zijn😂geweldige foto's weer hoor genieten👍💋💋
  3. Cora:
    9 oktober 2018
    Wat een geweldige en zeker ook leerzame verhalen en die foto's...héél mooi.
    Genieten dan maar weer van de volgende bezienswaardigheden.
  4. Karen:
    9 oktober 2018
    Prachtig verhaal over die mutsen :) en de foto's zijn weer fantastisch!!